فویل آلومینیوم بلیستر یا فویل آلومینیوم دارویی

فویل آلومینیومی بلیستر

فویل آلومینیوم بلیستر یکی دیگر از محصولات متعدد شرکت آلومینیوم هزاره سوم میلاد( بزرگ ترین تولید کننده فویل آلومینیوم) می باشد.

فویل آلومینیومی بلیستر در صنایع دارویی یکی از مرسوم‌‌ترین انواع بسته‌بندی برای قرص‌ها و کپسول‌ها است. بلیستر معمولاً با ضخامت ۲۰ میکرون است . جنس خشک که به هنگام درآوردن قرص و کپسول به راحتی شکسته می‌شود ، با قابلیت چاپ پذیری تهیه می‌شود .

فویل الومینیوم دارویی دارای یک لایه لاک بهداشتی است .  عموماً به هنگام بسته‌بندی دارو به همراه ورق پی وی سی استفاده می‌شود. فویل آلومینیوم در برابر رطوبت، عطرها، اکسیژن و سایر گازها و همچنین میکرو ارگانیسم‌ها و نور غیرقابل نفوذ می‌باشد. بنابراین می توان آن را از بهترین مواد اولیه جهت بسته بندی های بلندمدت دارویی برشمرد.

فویل آلومینیوم دارای خواص بیشماری است که باعث می شود .  برای بسته بندی ایمن محصولات دارویی مانند قرص، پودر و مایعات ایده آل باشد؛

پوششی از مخلوط رزین ها با دو پایه شیمیایی روی یکی از سطوح فویل بلیستر به کار میرود .

. رزین با پایه اکریلات :  رزینی از جنس اکریلات است . این رزین قابیت اتصال قوی و پایدار روی آلومینیوم دارد . از این رزین برای فویل آلومینیوم بلیستر یا فویل آلومینیوم دارویی  استفاده میشود .

. رزین با پایه وینیل  : این نوع رزین قابلیت اتصال قوی به پی وی سی تحت فشار و حرارت دارد . از این رزین نیز برای فویل آلومینیوم بلیستر یا فویل آلومینیوم دارویی باید استفاده شود .

با استفاده از این مخلوط با خاصیت دوگانه . بلیستر تولید میشود . به دلیل قیمت بالای مخلوط رزینی که ذکر شد . قیمت خرید و فروش فویل الومینیوم بلیستر کمی گران است .

خاصیت بهداشتی فویل آلومینیوم

فویل آلومینیوم غیر سمی است و هیچ خطری از بابت تقویت باکتری‌‌ها ندارد.

فویل آلومینیوم می‌تواند در شرایط کاملا استریل تولید شود .  همچنین از فویل آلومینیوم برای مهر و موم بسته‌بندی‌ها و هولوگرام نیز استفاده می‌شود .

 

فویل آلومینیوم و سازگاری با محیط زیست

فویل بلیستر یا فویل آلومینیوم موجود در بسته بندی دارویی با محیط زیست سازگاری بالایی دارد .  این امر از اهمیت بالایی برخوردار است.

استفاده از فویل آلومینیوم در بسته‌بندی، باعث کاهش وزن غیرمفید، کاهش هزینه های حمل و نقل و محافظت کامل از محتوای بسته‌های حساس می‌شود .

امروزه بازیافت فویل آلومینیوم موجود در زباله ها با استفاده از تکنیک های پیشرفته به راحتی صورت میگیرد.

سفارس فویل آلومینیوم بلیستر

برای سفارش و خرید فویل آلومینیوم دارویی با هر ضخامت و هر عرض لطفا با ما تماس بگیرید. شرکت آلومینیوم هزاره سوم تولید کننده فویل آلومینیوم کیلویی و فویل آلومینیوم متری برای مصارف عمومی است . تولید فویل الومینیوم صنعتی نیز از دیگر محصولات این شرکت است . برای اطلاع از لیست قیمت فروش فویل الومینیوم با ما تماس بگیرید .

 

فویل آلومینیوم در صنعت دارو سازی نقش تاثیرگذاری داشته است. فویل آلومینیوم با داشتن ضخامتی نازک ، در برابر نفوذ نور ، باکتری و رطوبت ، محافظت خوبی ایجاد می کند . به همین دلیل امکان نگهداری دراز مدت دارو را میسر می کند .

فویل های آلومینیوم که برای بسته بندی قرص ها و کپسول های دارویی استفاده می شود. به سه گروه طبقه بندی می شوند :

  • گروه اول که استفاده از ان تقریبا منسوخ شده است . فویل الومینیوم با تمپر  HO است.  با پلی اتیلن لمینت شده است. نام کلی این بسته بندی استریپ است . ضخامت فویل و پلی اتیلن در استریپ برابر۳۰ میکرون است . امروزه از بسته بندی استریپ برای بسته بندی قرص های حشره کش استفاده می شود .
  • گروه دوم فویل بلیستر است . فویل با ضخامت ۲۰ یا ۲۵ میکرون و تمپر  H18 است . این پوشش بر روی فیلم های ضخیم پی وی سی که به شکل ورقه های قرص یا کپسول فرم گرفتهاند سیل میشود .
  • گروه سوم با عنوان فویل PTP با مشخصات متشکل از سه لایه OPP و فویل آلومینیوم و لاک حرارتی  شناخته می شوند.

این گروه جایگزین فیلم ضخیم پی وی سی  PVC می شود. بنابر این استفاده از مجموع گروه دوم و سوم نسل جدیدبسته بندی دارو ها را به وجود اورده است.

فویل آلومینیوم دارویی ، غیر سمی و بدون طعم است . با خواصی مانند مقاومت بالا در برابر نفوذ نور ، باکتری و رطوبت  محصولی بدون رقیب برای مصرف در صنایع دارویی جهان است.

 

بلیستر چیست؟

یکی از کاربرد های صنعتی که در زمینه ی آلومینیوم رونق دارد، استفاده از فویل های آلومینیوم برای مواد دارویی مخصوصا قرص ها می باشد. به فویل های آلومینیوم برای قالب مواد دارویی “بلیستر” گفته می شود که معمولاً ضخامت 25-28 میکرون در بر می گیرد.

چرا استفاده از بلیستر؟

امروزه به دلایل متعددی، آلومینیوم برای صنعت دارو سازی جالب شناخته شده است که قسمتی از این دلایل برای شما در قسمت پایین آورده شده است.

آلومینیوم:

  • به دلیل داشتن ساختار منسجمی که دارد مانع از ورود هوا و یا میکرو ارگانیسم های دیگر به داخل محصول می شود و از این نظر سلامتی دارو را تضمین می کند.
  • دارایخاصیت باز تابش بالایی می باشد که باعث می شود محصول مورد نظر ما در برابر تابش نور خورشید ایمن بماند.
  • یک ماده ی معدنی می باشد که از جذب و دفع رطوبت جلوگیری می کند.
  • وزن و چگالی کمی دارد و از این نظر حمل و نقل راحتی را دارا می باشد.
  • قابل بازیافت می باشد.
  • این فلز در ارتباط با بسیاری از مواد دارویی سمیت خاصی ایجاد نمی کند.
  • سطح آلومینیوم برای رشد بسیاری از میکرو ارگانیسم ها مناسب نمی باشد از این رو دارای برتری برای مواد غذایی و دارویی می باشد.
  • بی بو و بی مزه می باشد.
  • شکل گیری راحتی دارد.

جنس فویل آلومینیوم برای بلیستر

بلیستر را می توان با فویل آلومینیومی نرم و یا فویل آلومینیوم سخت تهیه کرد.

فویل های آلومینیوم نرم قدرت کششی بالایی دارد و از این نظر برای استفاده و باز کردن قرص نیروی بیشتری لازم است ولی فویل آلومینیومی سخت با کمترین نیرویی که به آن وارد می شود به راحتی پاره می شوند و قرص ها قابل دسترس هستند.

با این حال، فویل های آلومینیئومی نرم برای دار و نه تنها برای افراد بالغ که برای کودکان و حتی افراد سالمند و یا با بیماری زمینه ای مشکلی ایجاد نمی کند ولی از طرفی همان طور که گفته شد، استفاده از فویل های آلومینیومی نرم به دلیل خاصیت کشسانی بالایی که دارد، برای کودکان سخت می باشد.

مراحل تهیه ی بلیستر

بلیستر چیست؟ ویژگی و استاندارد آن

مراحل تهیه ی بلیستر به شرح زیر است:

  1. ابتدا پوششی رویی محصول مان که در مثال ما پلاستیک سخت ( pvc یا همان پلی وینیل کلرید) است و به اندازه ی قرص ها و دارو های ما شکل گرفته اند را آماده می کنیم.
  2. در مرحله ی بعد قرص ها در داخل این فرورفتگی ها قرار می گیرند.
  3. بعد از اینکه قرص ها در سر جای خود قرار گرفتند، فویل آلومینیومی بر روی آن قرار می گیرد.
  4. در این مرحله با استفاده از فشار و دمای مناسب، فویل و پلاستیک مد نظر ما به همدیگر می چسبند و محصول به طور کامل وکیوم می شود.
  5. معمولا بر روی بسته بندی حاصل، یک لایه از پرایمر استفاده می شود که تضمین کننده ی ایمنی چسبیدن لاک حرارتی به فویل می باشد.
  6. پرایمر های مورد استفاده برای بلیستر را می توان رنگ کرد که این رنگ آمیزی بیشتر برای زیبایی محصول و بازاریابی می باشد. اگر بخواهیم از پرایمر های رنگ شده استفاده کنیم عامل درزگیر حرارتی از دارو در برابر رنگ دانه های رنگی موجود در پرایمر حفاظت می کند. هر سه ی این مواد یعنی پرامر، رنگ دانه های رنگی و لاک مهر و موم حرارتی باید با هم مطابقت داشته باشند.
  7. در مرحله ی آخر معمولا یک سطح از فویل ها که مورد دید مشتری ها است مورد چاپ قرار می گیرد و در بعضی از صنایع، داخل این سازه ها را می توانند با لاک مهر و موم حرارتی چاپ کنند.

توجه داشته باشید معمولا یک ماده آب بند مناسب مانند لاک حرارتی، روی فویل آلومینیومی بلیستر اعمال می شود.

آزمایش و استاندارد های مورد نظر برای فویل آلومینیومی بلیستر

بلیستر به دلیل ارتباط مستقیمی که با مواد دارویی دارد باید استاندارد های خاصی را داشته باشد و آزمایش های زیادی را پشت سر بگذارد. از جمله ی این آزمایش ها و استاندارد ها:

  • آزمایش سوراخ سوزنی دقیق
  • فرآیند چربی زدایی
  • الزامات مورد نیاز برای ارتباط مستقیم با دارو و مواد غذایی FDA و USDA
  • استاندارد های فویل های بلیستر ایجاد می کند که هیچ سوراخی با قطر بیشتر از 0.3 میلی‌متر و سوراخ ‌هایی با قطر 0.1-0.3 میلی‌ متر نباید بیش از یک به ازای هر متر مربع باشد.

در جهان روز به روز بر تعداد مشتریان افزوده می شود و این ازدیاد سلیقه، تنوع زیادی را می طلبد. از این رو بسیاری از شرکت های دارو سازی سعی دارند علاوه بر توجه به سلامتی بیماران، بر کیفیت عرضه ی کالا های خود بیافزایند.

برای سفارش و خرید این محصول با متخصصین ما تماس بگیرید.

شماره ی تماس: 02122217172

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه