استفاده آلومینیوم در آشپزخانه و ظروف

استفاده آلومینیوم در آشپزخانه و ظروف

آلومینیوم فلز همراه خانه و خانواده.

نمیتوان این فلز را از زندگی روزمره جدا کرد به گونه ای که در هر طرف آن را مشاهده می کنیم. در ماشین ها، هواپیما ها، کرکره های فروشگاه، در خانه و وسایل آشپزخانه، در قاب گوشی و لپ تاپ و غیره. اهمیت این فلز به گونه ای است که یکی از فلزات حیاتی در رگ های صنعت به شمار می آید. در این مقاله قصد داریم به برررسی آلومینیوم در آشپزخانه بپردازیم.

چرا آلومینیوم برای ظروف استفاده می شود:

  • آلومینیوم فلزی است که قابلیت شکل پذیری بالایی دارد و به هر شکلی که مد نظر هست، شکل می گیرد.
  • آلومینیوم در ماهیتابه ها و قابلمه ها استفاده می شود و می تواند به دلیل رسانایی بالای گرمایی که دارد، گرما را به طور یکنواخت در سر تا سر غذا پخش کند. این عملکرد از سوختن غذا جلوگیری می کند.
  • در بعضی از ظروف که استحکام در آنها اهمیت دارد، مانند قابلمه ها و ماهیتابه ها آلیاژی از آلومینیوم به همراه منگنز استفاده می شود.
  • از خوبی های دیگر این فلز محبوب می توان به ضد خوردگی این فلز اشاره کرد که این ویژگی باعث می شود در برابر خیلی از مواد خوراکی و رطوبت، خاصیت خود را از دست ندهد.
  • آلومینیوم محبوبیت خاصی بین بسیاری از سراشپز ها دارد. یکی از ویژگی هایی که این محبوبیت را در پی داشته سبک بودن آن است که برای سر آشپزانی که همواره باید دست به قابلمه و ماهیتابه باشند، سلامتی دست هایشان را فراهم می آورد.
  • بعضی از ظروف آلومینیومی را با مواد دیگر لمینت می کنند و یا یه پوشش برای آنها در نظر می گیرند که این  عمل باعث افزایش طول عمر ظرف، ایمنی بیشتر و گاهی سطوح نچسب را به همراه می آورد.

 

قهوه ساز بیالتی | استفاده آلومینیوم در آشپزخانه و ظروف

یکی از ظروف معروفی که در آشپز خانه های سراسر جهان می توان آن را مشاهده نمود قهوه ساز بیالتی می باشد. سازنده ی این قهوه ساز آلفونس بیالتی می باشد که محصول بیالتی را در سال 1993 طراحی و تولید کرد. قهوه‌ساز Bialetti هنوز تقریبا با همان شکل اولیه ی خود در جهان تولید و منتشر می شود.

 

ظروف آلومینیومی

استفاده آلومینیوم در آشپزخانه و ظروف

 

استحکام بعضی از آلیاژ های موجود در ظروف آلومینیومی به گونه ای است که دیگر ترس از خش دار شدن ظروف در هنگام برخورد با قاشق و چنگال وجود ندارد زیرا به قدری با دوام هستند که با چاقوی فولادی نیز آسیب کمی به کف ظرف وارد می شود.

یکی از ظرف متداول در آشپز خانه ها، قالب های یک بار مصرف پخت غذا هستند که با ضخامت کمی که دارند می توان آنها را به هر شکل که مد نظر هست شکل داد و در هنگام پخت در فر و یا برای گریل بر روی باربیکیو استفاده نمود. آلومینیوم فلزی است که سمیت خاصی برای مواد غذایی در مقابل آتش ایجاد نمی کند و از این رو برای سلامتی مضر نمی باشد.

یکی از مزایای دیگر استفاده از قالب های آلومینیومی این است که بعد از پخته شدن غذا می توان به راحتی مواد غذایی را از قالب بیرون آورد زیرا مواد غذایی به آن نمی چسبد.

فناوری  Tri-Plyبرای ساخت ظروف آلومینیومی

فناوری Tri-Ply یک فناوری برای ظروف آشپزخانه است که همانطور که از اسم آن مشخص است دارای سه لایه است. در این ظروف یک لایه ی ضخیم آلومینیومی در بین دو لایه فولاد ضد زنگ قرار میگیرد. دلیل استفاده از این فناوری رسانایی حرارتی بالای آلومینیوم است.

 

منبع: شرکت آلومینیوم هزاره سوم میلاد(تولید کننده فویل آلومینیوم)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه