ویژگی ها، کاربرد و انواع ورق آلومینیومی

ویژگی ها، کاربرد و انواع ورق آلومینیومی

ورق آلومینیوم چیست، کاربرد و ویژگی های آن به چه شکل است؟

ورق آلمینیومی (aluminum sheet) در اصل همان آلمینیوم خام است که تحت فشار بالا قرار می گیرد و نورد می شود و در ابعاد ورق آلمینیومی قرار می گیرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا انواع ورق آلومینیوم و کاربرد های آن را با هم بررسی کنیم.

نحوه ی ساخت ورق های آلمینیومی چگونه است؟

امروزه حجم بسیار زیادی از آلمینیوم مورد نیاز صنایع از یک نوع سنگ معدنی که در بعضی از خاک های رسی و چندین متر زیر زمین وجود دارد به اسم بوکسیت خام استخراج می شود. این سنگ به کارخانه آورده می شود و در محلول آهک با دمای بالا و سود سوز آور تصفیه می گردد. در آخر یک پودر اکسید سفید تولید می شود که به آن آلومینا می گویند.

وقتی آلومینا با الکتریسیته  و کربن برای تولید CO2 در دمای بالا ترکیب می گردد، مایعی تولید می شود که به آن آلومینیوم می گویند. آلومینیوم در نهایت با توجه به نوع کاربردی که دارد به صورت شمش آلومینیومی و یا آلیاژ آلومینیومی وارد بازار می شود.

شمش های آلومینیومی که برای لوله‌، میله، ورق‌ها و نبشی‌ها در نظر گرفته می‌شوند، می توانند تا 20 فوت طول و 20 تن وزن داشته باشند. فلز الومینیوم دارای خاصیت شکل پذیری بالایی می باشد که می توانید آن را در دماها و فشارهای مختلف بغلتانید یا فشار دهید تا صفحات، ورق‌ها، فویل‌ها و سایر اشکال در هر ضخامتی که مد نظر دارید تولید شود.

انواع ورق آلومینیوم

انواع ورق های آلومینیومی

ورق آلومینیوم به دلیل ویژگی خوبی که در شکل گیری و قالب گیری دارد به اشکال مختلف در میاید که از بین آنها به چند مورد از این موارد که کاربردی تر است اشاره می کنیم.

ورق های آلومینیومی:

  • سوراخ دار
  • شطرنجی
  • آنودایز شده
  • کامپوزیت
  • برس خورده

خواص آلومینیوم

فلز آلومینیوم شامل ویژِگی های متعددی است. از این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

فلز آلومینیوم:

  • سبک است. سبک بودن آلومینیوم در صنعت هوا و فضا کمک شایانی کرده است. می توان گفت که وزن ورق آلومینیوم یک سوم فولاد می باشد.
  • مقاومت حرارتی و قدرت تابشی بالایی دارد.
  • به دلیل سبک بودن، حمل و نقل و نصب آن با سهولت صورت می گیرد.
  • به دلیل استحکام و ساختار قوی ای که دارد برای انواع سازه های ساختمانی و سازه ای مناسب می باشد
  • در برابر رطوبت و خوردگی، دارای مقاومت بالایی است

ورق های ضخبم آلومینیوم در برابر آتش نمی سوزد و در هنگام سوختن و ذوب شدن، گاز سمی تولید نمی کند.

ورق های آلومینیوم در صنعت و زندگی روز مره

امروزه ورق های آلومینیومی را می توان درانواع پوشش ها و با انواع مواد شیمیایی و یا طبیعی پوشش داد و به ورق هایی با ارزش افزوده و با قابلیت های استحکامی و عایقی گوناگون مورد استفاده قرار داد.

سبک و قابل انعطاف بودن آلومینیوم به گونه ای است که امروزه دور تا دور ما را احاطه کرده است از از قوطی های نوشابه و ظروف غذا تا عایق بندی های داخل خانه.  همچنین آلومینیوم برای بسته بندی مستقیم در صنعت مواد غذایی به دلیل غیر واکنشی بودن و کاملاً غیر قابل نفوذ بودن در برابر بو و طعم، مناسب می باشد.

خواص رسانایی حرارتی و الکتریکی بالای فلز آلومینیوم، از نظر اقتصادی و صنعتی با اهمیت می باشد.

ضخامت ورق های آلومینیومی

ضخامت ورق های آلومینیومی

 

ضخامت ورق های آلومینیومی در سراسر دنیا با توجه به کاربردی که دارد متفاوت است. ولی به طور کلی می توان گفت که هرورق آلومینیومی بین 0.2 میلی متر تا 6.5 میلی متر ضخامت دارد و نازک تر از آن را به اسم فویل  آلومینیومی به فروش می رسد و ضخامت های بیش تر از 6.5 میلی متر (تقریبا یک چهارم اینچ) اکثرا به عنوان صفحه آلومینیومی شناخته می شوند.

ضخامت ورق ها، استاندارد خاصی ندارد. هنگام استفاده از گیج ورق آلومینیومی، برای تعیین ضخامت واقعی فلز آلومینیوم به یک ورق تبدیل نیاز دارید که می تواند بر حسب میلی متر یا اینچ اندازه گیری باشد.

شاید  اسم “ورق آنودایز شده” را شنیده باشید. این فرایند باعث افزایش مقاومت سایشی و مقاومت در برابر پارگی و همچنین افزایش چسبندگی می شود. این فرایند باعث افزایش ضخامت می شود.

ورق های آلومینیومی با ابعاد، ویژگی ها و آلیاژ های مختلفی که دارند، تاثیر مهمی در صنعت و جوامع داشته است و نیز امکان ایجاد بسیاری از محصولات که در گذشته به دور از ذهن بود، برای ما فراهم کرده است.

منبع: شرکت آلومینیوم هزاره سوم میلاد(تولید کننده فویل آلومینیوم)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه