فویل آلومینیوم و تاریخچه تولید

در توضیح فویل آلومینیوم و تاریخچه تولید این فلز کم چگالی بهتر است از توصیف فویل آلومینیوم آغاز کنیم .

فویل آلومینیوم در ورق‌های نازک با ضخامت کمتر از ۰.۲ میلی‌متر (۰۰۷۹/۰اینچ) ساخته می شود. ضخامت این فلز کمتر از ۶ میکرومتر ( ۰۰۰۰۲۴ /۰اینچ) می باشد. فویل استاندارد خانگی معمولا ۰.۰۱۶ میلی متر(۰۰۰۶۳/ ۰اینچ) ضخامت دارد و ضخامت فویل خانگی ضخیم معمولا ۰.۰۲۴ میلی‌متر (۰۰۰۰۹۴/۰ اینچ ) می باشد. فویل، قابل انعطاف است و می‌تواند به آسانی خم شود یا در اطراف اشیاء پیچیده شود. فویل‌های نازک، شکننده هستند و گاهی اوقات به مواد دیگر مانند پلاستیک یا کاغذ لمینیت می‌شوند تا راحت‌تر مورد استفاده قرار گیرند. فویل آلومینیوم در اواسط قرن ۲۰ جایگزین فویل قلع شد.

. آلومینیوم، سومین عنصر فراوان پس از اکسیژن و سیلیکون و شایع‌ترین نوع از فلز است. و جالب است بدانید که هشت درصد از پوسته زمین از این فلز تشکیل شده است. سنگ معدن آن به نام بوکسیت استخراج می‌شود که شامل اکسید آلومینیوم، اکسید سیلیکون، آهن و دیگر فلزات است.
 . آلومینیوم به خاطر چگالی کم و توانایی بالای آن برای مقاومت در برابر خوردگی از طریق پدیده پسیو شدن قابل توجه است .

لازم به ذکر است آلومینیوم و آلیاژهای آن برای صنعت هوافضا ، حیاتی هستند و در صنایع حمل و نقل و ساخت و ساز، مانند نمای ساختمان‌ها و قاب پنجره‌ها حائز اهمیت هستند. اکسید و سولفات آلومینیوم جز ترکیبات مفید این فلز هستند .

تولید ورق و فویل آلومینیوم

فویل آلومینیوم توسط ذوب شمش‌های آلومینیوم و سپس نورد بر روی ورق تا رسیدن به ضخامت مورد نظر، یا با ریخته‌گری پیوسته و نورد سرد تولید می‌شود . برای ثابت نگه داشتن ضخامت در تولید فویل آلومینیومی، اشعه بتا با عبور از فویل به یک سنسور در طرف دیگر منتقل می‌شود. اگر شدت تابش اشعه به سنسور زیاد شود، غلتک‌ها به نحوی تنظیم می‌شوند که ضخامت فویل را افزایش دهند . اگر شدت تابش خیلی کم باشد و فویل بیش از حد ضخیم شود، غلتک‌ها فشار بیشتری را اعمال کرده و فویل را نازک‌تر می‌کنند.

روش ریخته گری پیوسته، انرژی کمتری نیاز دارد.  ترجیحاً برای فرایند تولید فویل ‌با ضخامت های کمتر از ۰.۰۲۵ میلیمتر(۰۰۰۱ /۰اینچ) استفاده می گردد . در آخرین مرحله نورد، فویل به صورت دولا، از مابین غلطک های نورد عبور می کند . بعد از هم جدا می شود .  با این روش می توان فویل را با یک طرف براق و یک طرف مات تولید نمود . دو طرف فویل که در تماس با یکدیگر هستند مات و طرف های بیرونی براق می شوند ؛ این کار به منظور کاهش احتمال پاره شدن فویل ، افزایش میزان راندمان تولید و کنترل بهتر ضخامت است.

مقداری روانکاری در طول مراحل نورد مورد نیاز است . در غیر این صورت، سطح فویل می‌تواند با یک الگوی جناغی مشخص شود . این روغن‌ها قبل از عبور از رول‌های آسیاب بر روی سطح فویل اسپری می‌شوند . روغن با پایه نفت سفید معمولا به عنوان روغن نورد استفاده می شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه