فویل آلومینیوم چگونه تولید میشود؟

How aluminum foil is produced

فویل آلومینیوم چگونه تولید میشود؟ فویل آلومینیوم برای اولین بار با فویل قلع در سال ۱۹۱۰ جایگزین شد، زمانی که اولین کارخانه نورد فویل آلومینیوم ، توسط دکتر لاوبر ، جهت بسته بندی شکلات  درسوئیس افتتاح شد.

برای درک بهتر این موضوع که فویل آلومینیوم چگونه تولید میشود. باید از ماده اولیه آن ، شمش آلومینیوم ، شروع کنیم.

شمش آلومینیوم ماده اولیه تولید فویل و ورق آلومینیوم و کلیه قطعات آلومینیومی دیگر از جمله سیلندر خودرو ها و غیره می باشد . تولید شمش آلومینیوم با روش استخراج آلومینا از خاک معدنی بوکسیت شروع میشود. سپس آلومینای مذاب در حضور گرما و با استفاده از پدیده الکترولیز مورد تجزیه قرار میگیرد .  در یکی از الکترود ها الومینیوم مذاب با خلوص بیشتر از ۹۹.۵ درصد استحصال و قالب ریزی میشود . محصول بدست آمده همان شمش آلومینیوم است .

تبدیل ورق به فویل :

طی یکی از دو روش زیر ورق آلومینیوم با ضخامت ۶ میلیمتر تولید میشود :

۱- استریپ کستینگ : عبور مذاب آلومینیوم از روی صفحات سرامیکی به میان دو غلتک با قطر بالای ۸۰ سانتیمتررخ می دهد . سرد شدن مذاب هنگام عبور تحت فشار زیاد دو غلتک و تبدیل ان به ورق با ضخامت ۶ میلیمتر

۲- نورد گرم : تبدیل مذاب حاصل از شمش به اسلب آلومینیوم به ابعاد مختلف . برای مثال ابعاد ۳ متر-۳۰ سانتی متر- ۱۲۰ سانتی متر . و گرمایش اسلب تا دمای ۵۰۰ درجه و استفاده از نورد گرم  .  با توالی در عملیات نورد ، از ضخامت ۳۰ سانتیمتر به ۶ میلیمتر رسیده و به صورت کویل آلومینیوم رول میشود.

پس از بدست آمدن ورق آلومینیوم ۶ میل اکنون رول های به دست آمده با عملیات نورد سرد تا ضخامت  ۰.۵ میلیمتر میرسند . سپس با استفاده از ماشین آلات نورد فویل آلومینیوم ، این ضخامت به زیر ۰.۲ میلیمتر میرسد . از این ضخامت به پایین تر محصول فویل نامیده میشود.

به صورتی که با انجام مراحل مختلف  نورد ورق  آلومینیوم حاصل میشود .  سپس با توالی پروسه نورد و عملیات حرارتی ضخامت کاهش و به محصول فویل آلومینیوم منتهی میشود .

برای حفظ ضخامت ثابت در تولید فویل آلومینیوم ، تابش بتا از طریق فویل به یک سنسور در طرف دیگر منتقل می شود . اگر شدت آن خیلی زیاد شود ، غلتک ها تنظیم می شوند .  ضخامت را افزایش می دهند . اگر شدت آن خیلی کم شده و فویل خیلی ضخیم شده باشد . غلتک ها فشار بیشتری وارد می کنند و باعث نازک شدن فویل می شوند .

برای ضخامت های زیر ۰.۰۲۵ میلی متر ، دو لایه معمولاً برای نورد نهایی بر روی هم قرار می گیرند .  پس از نورد از هم جدا می شوند . که فویل با یک طرف روشن و یک طرف مات تولید می کند. دو طرف در تماس با یکدیگر مات هستند . دو طرف خارجی براق می شوند. این کار برای کاهش پارگی ، افزایش میزان تولید و کنترل ضخامت انجام می شود.

در مراحل نورد به مقداری روغن کاری نیاز است. در غیر این صورت ، سطح فویل دچار لطمه میشود . این روان کننده ها قبل از عبور از رول های نورد، روی سطح فویل پاشیده می شوند ،

فویل آلومینیوم در طی فرآیند نورد سرد ، سخت شده و برای اکثر اهداف عملیات حرارتی می شود . رولهای فویل تا رسیدن به درجه نرمی گرم می شوند . که ممکن است به مدت ۱۰ ساعت تا ۳۴۰ درجه سانتیگراد  باشد . در طی این حرارت دهی ، روغن های روان کننده سوزانده می شوند و سطح خشک میشود.

شرکت آلومینیوم هزاره سوم تولید کننده فویل آلومینیوم است .
راه های تماس با ما :
تلفن :         02122216162
ایمیل :
aluminiumhezaresevom@gmail.com

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه